Varför är INTRANÄT så tråkiga?

Jag gillar intranät så det är inte det att -jag- personligen inte gillar intranät. Men de är ju bara sååååå tråkiga. Och det kan jag säga med viss autkoritet eftersom jag har jobbat med just SharePoint, dokumenthantering och internkommunikation i över 13 år.

Jag hör historier som med Klarna. Ett företag som det går rasande bra för, hade en förstudie för intranät 2014 och lanserade det förra året. Det är inte för att de inte kan. Under den tiden så sprang de säkert in i nya marknader med en mycket större kraft och framgång. Jag gillar Klarna också så det är ingen bashing, utan mer ett helt vanligt exempel.

 

Varför är intranätbranschen så tråkig?

Så varför? Jag har funderat på det här. Varför tar just intranät och internkommunikation så himla lång tid att implementera något som fungerar? Jo, för att de som BORDE vara intresserade av att styra detta är inte intresserade. Hårt men sant.

 

Kritik till nästan alla ledningsgrupper

Ledningsgrupper tycker på våra möten att det är viktigt men som oftast när det kommer till att ställa sig upp framför sin organisation och säga hur man ska kommunicera så backar man. Man skickar fram en projektledare och konsult (lilla jag) som får stå och ledningen tittar på mig lika granskande och ifrågasättande som personalen. Det borde ju vara de som först och främst vill få ut sina budskap till personalen.

Och då kan man fråga sig, varför ens bry sig? Kanske är det så att gör man ingenting så blir det ett ramaskri. Gör man “något” så kan man alltid säga “ja,ja, ja men vi jobbar på det.” Visst man lever i en verklighet där pengar inte bara är att hämta, men vinster finns att hämta – i mängder – om man får till det rätt. Bevisen finns. Bra internkommunikation höjer förtroendet för ledningen, effektiviserar arbetet och uppskattas.

 

Hjälp mig hjälpa er!

Jag behöver hjälp med att förstå min målgrupp i hur kan man inte engagera sig i internkommunikationen? Hur kan man ignorera eller undvika det helt när företagets framgång beror just på hur vi samarbetar, kommunicerar och tar fram strategier och når ut till våra kunder? Allt det där får plats i intranätet.

Jag är privilegad att få prata om det här som “bara ska fungera” med personalen där förtroende för ledningen är lågt, och man hellre jobbar i andra verktyg än de som företaget tillhandahåller. Varför låter vi det forsätta? De är oengagerade, tar inte ansvar, känner att energin flyter ut och drömmer om att pensionera sig. Fast de bara är strax över 30. Folk lider. Företag lider. Företags kunder lider.

 

Externkommunikation är annorlunda för den är konkurrensutsatt

De här problemen finns inte i våra externa kanaler eftersom där mäts vi hårt mot våra konkurrenter. Vi kan ta ut statistik på vår webbsida, våra profiler på LinkedIn och titta på våra eshoppar eller vad vi nu har. De är konkurrensutsatta. Våra intranät blir aldrig det. Därför kan vi “tycka” bättre eller sämre, aldrig veta.

Berätta för mig vad jag behöver göra för att få ledningen att ENGAGERA sig i denna fråga så att jag kan göra deras liv bättre och enklare. Jag förklarar och förklarar och förklarar men det faller oftast ned i prioriteringarna så att det nästan blir värdelöst ändå.

 

(Den här artikeln publicerades först på LinkedIn)

Pia Langenkrans
Följ mig

Pia Langenkrans

Office 365 Ninja at B3
Pia har lång erfarenhet av att jobba med IT, molnet och Office 365. Hon har en bakgrund inom programmering och fokus nu är att hjälpa företag att få moderna arbetsplatser.
Pia Langenkrans
Följ mig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.