Stockholmssyndromet – eller hur man misslyckas med ett Skypeinförande

Dålig ursäkt nr 1 : Alla ska ändå till Stockholm någon gång

“När är du i Stockholm nästa gång? Ska vi boka upp ett möte då?” För att alla stockholmare tycker att alla borde komma till stan ibland och då kan vi alltid ses då. Och eftersom “alla” tycker så, så har “alla” anpassat sig till det. Förutom då alla företag som har viktiga kunder och kontor utanför Stockholm.

Det är ganska puckat. Gammalmodigt. Förlegat till och med. Stockhom är grymt, jag älskar min stad men det är inte det viktigaste alltid.

 

Dålig ursäkt nr 2: Kreativiteten kräver möte

Ja – nu skriker några av er inombords “men det är ju i mötet som kreativiteten uppstår” och till det säger jag bullshit. Det är många fantastiskt kreativa möten som sker i digitala möten. Många kreatörer jobbar enbart digitalt på sin sida av världen och lyckas överföra tankar, information och även kunskap digitalt. Vi är vana att lära känna varandra genom att träffas fysiskt men det är allt vad det är. En vana. Många av oss tycker att vi känner kändisar, och tycker att vi förstår dem fast vi aldrig träffat dem. Tänk om det skulle vara interaktivt? Hur djupt skulle inte det bli?

 

Dålig ursäkt nr 3: Kemikalier

Jag har också fått höra att det skulle handla om kemikalier som frigörs när vi möts och det stämmer ju i och för sig. Kängruföräldrar är en metod när spädbarn knyter an till föräldrar även när man inte ammar som handlar om hud mot hud kontakt. Men handen på hjärtat, hur mycket hud mot hud kontakt kan man ha i affärsvärlden utan att det blir konstigt? Massörer och naprapater – visst men inte handlar business caset om dem? Det har det aldrig gjort. Handslagets värde diskuteras flitigt och ibland även kramar och det är ett minus. Men vi slipper också nysningar, influensa, svettlukt, smaskande och sånt där som kan driva en till vansinne.

Fråga de som är Counter Strike proffs eller andra eSportare om deras liv är utan känslor? Nog har de vinster och förluster och andrenalinpåslag så det står härliga till. Det händer nämligen i hjärnan. Kemikalien som frigörs är stimuli och lossnar för att du är där. Den typen av kemikalier som vi vill ha på jobbet i varje fall.

 

Dålig ursäkt nr 4 – Det är för dyrt

Varför använder inte alla företag Skype eller någon annan videokonferenssystem? Resor kostar i tid, pengar och ger inte nödvändigtvis det vi var ute efter. Videokonferenssystem är inte billigt, men att inte ha det är inte billigare. Gör det rätt bara. Skaffa ett system som funkar på telefoner, datorer och i konferensrum. Lär ut alla hur man gör (nej, inte en demo en gång. suck. )

 

Dolda kostnader – dina anställda betalar med sin tid

Som konsult får jag bara halva tiden betald om jag inte “kan jobba på tåget” eller nåt. Som om varenda resa skulle kunna gå att arbeta på. Hellre gå upp kl 4 på morgonen och flyga iväg över dagen än övernattning. Så det är klart man är pigg som fan på eftermiddagen och kan göra fantastiska intryck och lära sig saker. Eller nej. Tiden är tagen från min nattsömn. Min familj. Den får jag inte tillbaka, men kanske kan jag vila en del för att förhoppningsvis kunna kompensera. Eller så byter jag jobb.

Ett videomöte kan jag ha exakt noll restid till. Förberedelse är att kamma mig, testa ljud/video och uppkopplingen.

 

Dålig ursäkt nr 5 – motsträviga anställda

Är det verkligen så? Eller är det du som ledare som inte vet hur man är en digital ledare? Svara intelligent på frågorna varför, varför nu, varför jag, hur, och vad som händer sen. Berätta om att detta kommer att göra saker enklare på jobbet, vi blir ett tightare team, vi fungerar bättre mm. Tiden som vi löser upp från trassel och missförstånd använder vi på att öka kvaliteten.

Tror du inte på det? Då är det dags att kliva ner och iväg. På riktigt. Vi kan inte ha ledare som kör med handbromsen i.

Vill du men är inte redo? Prioritera om, för dina konkurrenter som poppar upp har inga problem med detta. De är digital natives och gör det här utan att tänka. När de har lärt sig tricken som vi äldre är bättre på som kan summeras med ledningssystem så är det kört för dig. Ta in en konsult som hjälper dig med “Adoption” vilket handlar om att man ska till sig nya verktyg och arbetssätt som grupp.

 

“Men vaddå – så vi ska aldrig ses?”

Amenvaff….! Vi pratar om att MINSKA resandet, inte ta bort det. Typisk halmgubbe att lägga fram i en sån här diskussion, ingen har sagt att alla möten ska ske digitalt. Men många. De flesta. Och säger du emot är du för gammal. Och har du ett fungerande alternativ och jobbar med att överföra status och informationsmöten dit. Går det inte?

Dessutom, videomöten kan vi spela in och uppleva informationen/utbildningen/idén igen.

Förbannad? Bra! Då har jag lyckats. Gå loss i kommentaren så snackar vi.

 

(Den här artikeln publicerades först på LinkedIn)

Pia Langenkrans
Följ mig

Pia Langenkrans

Office 365 Ninja at B3
Pia har lång erfarenhet av att jobba med IT, molnet och Office 365. Hon har en bakgrund inom programmering och fokus nu är att hjälpa företag att få moderna arbetsplatser.
Pia Langenkrans
Följ mig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.