Ska du lyckas med sociala funktioner på jobbet måste du förstå skillnaden mellan DELA och BIDRA

social-network-links-730x410Ofta kommer mothugg till sociala funktioner på jobbet att “vi har haft Yammer sedan länge men Yammer funkar inte”.

Tankevurpan är ju att Yammer är inget självändamål utan tillfredsställer ett behov som är som rök. Det går inte att ta på. Det är som att försöka förklara en kultur där vi som oftast berättar om aktiviteter som vi gör för att bibehålla kulturen. Vad vi egentligen behöver är att förstå skillnaden mellan dela och bidra och vad vi ska göra för att stimulera det beteendet.

Vad är att DELA?

Detta vet vi och kan vi – därför går det lättare att rulla ut OneDrive än Yammer. Jag har gjort något och vet vem som skulle kunna dra nytta av det. Jag delar informationen i ett dokument, email, blogginlägg och skickar informationen – eller för de som kommit lite längre – länken till den berörda personen eller personerna. *klar*

När jag delar behöver jag tänka på om mottagaren kan ta emot informationen (är de i samma tenant som jag? Har de Dropbox? Kan de öppna Keynote filer?) och om de ska få läsa eller redigera. En flyktig tanke är om det är säkert att dela till den personen men de flesta funderar inte på det

Efterarbetet till att dela är att vid ett senare tillfälle möjligtvis uppdatera informationen, ta bort möjligheten att läsa/redigera, eller att ta bort informationen. De flesta gör aldrig detta och informationen sjunker ner till botten men dyker upp i sökresultat och tar plats.

Vad är att BIDRA?

Jag bidrar genom att bara dela ut till tomma intet. Jag vet inte vem jag delar till, vem som kommer dra nytta av informationen eller om den kommer att användas av någon. Jag vet inte det när jag gör informationen tillgänglig. Det kan vara bla-information för andra eller bra-och-ha information. Det kan också vara precis exakt just DET som en annan kollega sliter sitt hår för att få ihop. Jag känner inte till allas arbetssituation just nu.

Efterarbete till att bidra är att vara tillgänglig för feedback. Frågor eller så har kanske någon annan redan gjort det som du har gjort -ännu- bättre än du och då får du anpassa dig. Kan kännas tufft men det är också ett sätt att växa. Snapchat är ett system som har tagit hand om arkivet genom att inte skapa något. Yammer och annat låter det som inte svaras på, gillas eller läses sjunka ner till botten och försvinna från top-of-mind. I SharePoint siter är det tuffare – det ligger kvar, i mail ligger det också kvar och definitivt i OneDrive.

Hur skapar du en kultur med BIDRA?

Öppna nätverket för alla

För det första – möjliggör Yammer, eller vilket socialt nätverk du har valt, till alla i hela företaget. Mesa inte och låt bara en del hålla på. Slå på dammarna.

Berätta om ditt syfte

Tala om för dem att du vill att de ska bidra och varför. Överraska dem inte med ditt syfte utan berätta hur du hoppas att nätverket ska skapa en möjlighet för alla att hjälpa och ta hjälp av varandra.

Lyft fram exempel

Har ni några saker som florerar idag i en mindre grupp? Till exempel:

  • “Vi har en lunch över – först till kvarn! “
  • “Nästa vecka renoveras lunchrummet och det kommer bli trångt för de som äter lunch inne.”
  • “Har någon sett min laptopväska?”
  • “Jag har en cykel att ge bort – någon intresserad?”

Det kan verka vara små ointressanta saker men det är en bra början. Du behöver sänka tröskeln för att kliva in.

Var ett exempel

Berätta om saker som du gör. Ett foto från folk som står framför en vägg av post-its med ett inlägg -“Nu är vi snart klara med XYZ processen” kommer att läsas av många. Dela med dig av intressanta länkar till branschtidningar eller information om era kunder. Vi är alla här för att arbeta för denna verksamhet och det är intressant för oss.

Ha tålamod

Processen för att läsa – delta – dela – bidra tar tid. Alla behöver pröva sig fram och även om du nyanställer ett superess som kan detta på sina fem fingrar så är inte en person ett socialt nätverk. Nätverket behöver nå en kritisk punkt för att fungera och det handlar om andelar av ditt team. Det finns en andels deltagande som kommer att tippa skalan och det är om cheferna är med på nätverket.

Chefer?

Ja, chefer. Om du får med alla chefer på det sociala nätverket som hyllar bra saker, gillar inlägg och delar inlägg kommer folket komma. Som sagt, vi jobbar här för att driva företaget framåt och många gånger har jag undrat vad mina chefer gör och bryr sig om. Presentationer och visioner i all ära, men om de idag åkte ut till en kund och gör en selfie med kunden vet jag att hen bryr sig om den kunden, och är lite avslappnad. Och jag har förståelse för att hen inte har svarat på mitt mail.

Gilla-policy

På jobbet gillar vi inte saker som vi gillar saker privat. En söt hund kan inte översättas till en söt broschyr. Använd istället gilla-knappen för att uppmuntra och ge återkoppling att jag har läst detta.

 

Har du något bra tips på hur ni har gjort? Skriv det i kommentaren!

Pia Langenkrans
Följ mig

Pia Langenkrans

Office 365 Ninja at B3IT
Pia har lång erfarenhet av att jobba med IT, molnet och Office 365. Hon har en bakgrund inom programmering och fokus nu är att hjälpa företag att få moderna arbetsplatser.
Pia Langenkrans
Följ mig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *