Öppet brev till IT beställare

IT har lyssnat. Vi var för stora, dyra, dumma och långsamma. När vi väl levererade var det för dyrt och ändå inte rätt.

Vi gick ifrån vattenfallsmetoden och gick över till agilt.

Vi gick ifrån projekt/förvaltning till DevOps.

Vi skapade små team med hög kommunikation och lösningsfokuserat tuffat på och lärt oss och levererar löpande.

Det har skapat problem för att ni i verksamheterna hänger inte med. Nu vill ni stoppa flödet, men vad ni inte förstå är att det går inte. Vi kan inte sakta ner. Det är ni som får komma ikapp.

 

Mellanchefer och höga chefer

Det finns inte utrymme för mellanchefer (eller höga chefer) som ska sitta och få rapport och fundera lite. Höga chefer ska skaffa sig ett öra till marknaden och hitta sina relevanta KPI:er och stötta de initiativ som gör det. Mellanchefer måste luta sig fram och vara intresserade av den nya världen och LÄRA SIG vad det är för något. Det som lärdes ut för bara 15 år sedan är förlegat. Ni måste sträcka på er och förstå vad de nya affärsmodellerna är, hur kostnadsbilden är, hur man budgeterar och -framförallt- hur ni ska beställa.

 

Beställ rätt

Min kompetens (intern kommunikation på Office 365) är aldrig svaret på en upphandling men nog så ofta svaret på ett problem. Ni behöver mig för att lotsa er vidare men ni vet inte hur ni ska beställa mig. Ni skulle bara veta hur många gånger vi IT-konsulter sitter och gråter ut för varandra där vi ser från första dagen vi kommer in på uppdrag att det kommer aldrig att gå för att beställningen kommer inte ge er den effekt ni vill ha, och levererar vi på effekten ni vill ha får vi stryk för att vi inte uppfyller leveransen.

 

Paralyserade verksamhetsansvariga

Vi ser tjänsteägare som inte har en blekaste aning om vad de egentligen ska göra. Chefer som gör vad som helst för att gå ut ifrån riskworkshops. Superanvändare som sitter och agerar affärsutvecklare för att de är de enda som förstår behovet och plattformen men de får inget stöd från något håll och blir utbrända. Allt jag kan göra är att bekräfta att de är inte fel på dem. Det är situationen.

Definiera dina behov – inte en leverans

Reella problem viftas bort som ingenting och när vi ändå HAR lösningar på GDPR, BYOD, Modern arbetsplats, flexibla team och att det -egentligen- inte är några behov som har förändrats utan mer hur leveranserna ser ut. Men ni har varit så fokuserade så länge på att köpa projekt och konsulttimmar att ni inte längre kan lyfta blicken för att köpa lösningar på problem och åtaganden. Strunta i den delen. Definiera dina behov, så hjälper vi dig att tänka. Och leta fram de i ditt företag som är paralyserade och hjälp dem! De som sprider skräck och vägrar att förändras behöver du ta bort.

 

Framtiden – många fler bolag

Jag spår ifrån min kristallkula att vi kommer att se många fler startups där stora bolag som misslyckas att förändra sig tappar sin talang till att starta egna bolag. Start-ups kommer sen att köpas upp av nästa våg av riskkapitalister eller stora bolag som har en tydlig vision om framtiden. Sen när det bara är skal kvar av de gamla köps de upp för kundstocken, eller låts gå i konkurs. Minns Nokia. Som gjorde allting rätt och resten av världen var fel.

Ok, det var min rant. Vad tycker du? Håller du med mig eller tycker du att jag är elak? Eller något annat? Kommentera gärna.

(Den här artikeln publicerades först på LinkedIn 11 oktober 2017)

Pia Langenkrans
Följ mig

Pia Langenkrans

Office 365 Ninja at B3
Pia har lång erfarenhet av att jobba med IT, molnet och Office 365. Hon har en bakgrund inom programmering och fokus nu är att hjälpa företag att få moderna arbetsplatser.
Pia Langenkrans
Följ mig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.