När SharePoint-folket ska börja använda Skype

lync-as-skype

I vårt team sitter vi supernära varandra och vi har inte haft något behov av Lync … jag menar Skype for business. Men igår bestämde jag mig för att nu är det dags att köra lite. Det är inte helt intuitivt och vi har stött på många saker som inte har funkat så bra. Ni Lync/Skype-människor får kontra med era upplevelser från SharePoint så lovar jag att återgälda facepalm.

Jag skapade ett möte och bjöd in alla – sen började cirkusen. Vi hade ett möte igår och vi var hemma allihop där alla utom Johan var med (lyckost). Idag gick vi först in på gårdagens möte och sen bokade alla in var sitt möte som vi gick in på under oordnade former när vi satt precis bredvid varandra och höll på hejvilt.

Förutsättningar – hårdvara

Vi har en salig blandning av arbetsdatorer, som dessutom inte är uppkopplade på samma domän utan vi kör blandat privata datorer på ett gästnätverk just. Jag har en Surface med Windows 8, Patrik har en Mac med Windows 10 partition, Petrus har en PC med Windows 10 och Johan har en PC med Windows 8. Så mycket representativt för den “normala” världen.

Vad heter det? Skype? Lync?

Skype, Skype for Business, Skype för företag, Lync, Lync for Business. Hur ska ni ha det? I apparna har vi 2013 och 2015 och versionsnamnen skiljer mellan Mac och PC. Det är inte förtroendeingivande att sitta och diskutera vilken app, vilket program vi ska installera och ha igång. Skilj tydligare mellan privata appar och företagsappar!

Jag ser i Windows 8 där jag har båda apparna en viss grafisk skillnad, men den blir värdelös när det inte återspeglas tydligt i mitt aktivitetsfält. Vi fick problem och första mötet kunde Patrik inte delta i med video, och det tog lång tid. Jag hade hoppats på att Skype kanske skulle ha hoppat till och sagt något om att “du har ett möte nu” med en enkel ingång.

Bra jobb med gränssnittet

När vi väl kommit in i rätt konto och i en fungerande app så såg det likadant ut. Videosymbolen och “presentera” var likadana. Skönt att det är som det ska på insidan.

Vilket konto var du inloggad med?

Vi har alla två, tre konton var. Några är test och några är “live”. Killarna har sitt Office 365-konto från skolan, jag har från mitt företag, vi har alla från våra två testmiljöer och jag har några inlogg till (kunder och diverse). Alla har även ett privat konto. Ska det vara såhär rörigt? Jag vet inte, men jag tror att vi kommer att få leva med olika konton ett tag till, även om jag har hört att Microsoft vill förena konton till ett. Jag ser fram emot det.

Slutsatser

Inte enkelt

Det är inte enkelt. Vi är datorvana, vi är intresserade av att göra detta och vi tog oss tid att göra detta och bara detta. Det var inget viktigt möte där jag behövde ha det flytande och fungerande. Jag känner spontant att jag vill inte prova igen. Det var jobbigt. Självklart kommer det bli lättare om vi alla sitter på samma domän, men ändå.

Support och utbildningsbehov

Som support och återförsäljare för SharePoint Online där allt flyter ihop i Office 365 till internkommunikation kände jag direkt att detta kommer sluta i en hel del supportsamtal. Vi behöver bli bättre på det här och kunna förklara det på ett bra sätt för våra användare. Under utrullningar ska vi ha flera sessioner där vi tränar i att använda både dator och mobilappar med video och ljud.

Intune-förutsättning

Intune känns som en förutsättning tills Microsoft fått till namnstandard och ordnat upp i programträsket och vi kan kontrollera vad de har och skjuta ut vad de ska ha installerat. Jag fattar att det är omfattande – men kom igen. Det är skitviktigt. Hur ska jag ge en tydlig instruktion till folk? De vet ju knappt vilket operativsystem de har eller vilken version av det. Börjar jag samtalet där kommer resten av övningen att gå dåligt för att användarna känner sig puckade (vi gjorde det i alla fall) och att programmet inte är genomtänkt.

Kommer vi att använda det – jajjamensan!

Fortfarande så glömmer vi bort vad vi tar för givet. Bra bild. Billig tjänst. Röst kan man köra över telefon eller webb (telefon är att föredra än så länge). Smarta funktioner (kameran följer huvudet någorlunda, fokus på den som pratar), enkelt att skapa möten i Outlook-kalendern, enkelt att gå från mail till chatt till samtal till video. Och vi får med supportmöjligheter i att lämna över kontrollen till andra.

Som bonus fick vi en kul stund i teamet och vi ska på’t igen snart.

Pia Langenkrans
Följ mig

Pia Langenkrans

Office 365 Ninja at B3IT
Pia har lång erfarenhet av att jobba med IT, molnet och Office 365. Hon har en bakgrund inom programmering och fokus nu är att hjälpa företag att få moderna arbetsplatser.
Pia Langenkrans
Följ mig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *