IT historia

IT – Informations Teknologi – har mognat och det har varit jobbiga småbarnsår och tonår. Var vi exakt är idag får framtiden avgöra men som en IT person som haft hela sin karriär inom IT har jag varit med när det har vuxit upp.

När IT var nytt – var det inte så användarvänligt. De som hade råd kunde ordna med det. Nya roller kom, nya ansvarsområden och nya möjligheter. Risker var elpriser som kunde dra iväg, hårdvarupriser men alla var sugna på vad som skulle komma. Hemsidor som inte var något ‘måste’. Man valde namn som stod bra i gula sidorna och kanske köpte annons i gula sidorna.

I början handlade det om hårdvara – vem har den fetaste processorn och bra lagring. Det är inte heller viktigt längre. Vi förväntar oss kraftfulla datorer och vi arbetar efter en livslängd på tre år. Så var det inte förut. Man köpte en dator och så dog den under stor sorg och den tog alltid med sig stora mängder arbete med sig. Vi började flytta saker till gemensamma diskar som vi tog backuper på för att inte förlora arbete.

Vi skapade fler och nya blanketter enklare och billigare än att beställa speciella orderblock. Vi hade ett konto till systemet som vi använde gemensamt. Vi började sammanställa ordrar i våra datorer själva, inte bara i de stora databaserna där det som oftast var utöver det vanliga med rapporter. Vi hade måndagsmöten, avdelningsmöten, säljmöten… möten för allt. Chefer som bestämde bakom stängda dörrar, en del dokumenterades det mesta inte. Det var viktigt att fika tillsammans. Vi hade firmafester som det satsades på för att vi skulle lära känna varandra och festa loss.

Anställningsprocesser var annons i arbetsförmedlingen och tips från andra anställda. Man var på samma ställe länge och det var något otroligt negativt att byta jobb “ofta”. 5 år minst, och mindre en 3 år så var du en “hoppjerka”. Man kanske kollade den personen som du ville anställa och skolbetyg var viktiga.

It växte och säkerhet blev ett problem. En server kunde gå sönder och ta med sig företag när de gick ner. Back-up rutiner blev viktiga. Vi sparade på dokument som hamstrar för att vara på den säkra sidan. Vi fick lösenord till datorn som löste upp alla andra system också. Inga fler generella konton. Förutom när det var antingen jätteviktigt eller inte alls viktigt. Det mesta fanns fortfarande på papper någonstans men arkiv var gammalmodigt. Ha det på datorn. Vi behöver inte arkivera för det är bara att dubbelklicka och läsa när man behövde.

Den gemensamma filservern exploderade. vi försökte hitta gemensamma sätt att arbeta och vi kunde alltid fråga en säljassistent eller med ordermottagaren. Ibland fanns det kvar och man kunde återanvända. Man råkade ofta skriva över. Nya rättigheter kom till och versionshantering löste man med att sätta sitt namn efter filnamnet. Då var man säker att man inte förstörde något. Eller inte något som någon annan gjort i varje fall.

Internet kom och det såg ut som gula sidorna fast istället för sidor var det kategorier. Vi kunde söka på alla men det blev lättare att klicka fram – för jag visste inte vad jag ville ha. Jag visste det när jag såg det. Man klickade på något och läste. De coolaste och farligaste sidorna var svarta med röd text. Och mycket text var det. Vi använde inte internet på jobbet.

Vissa stora företag hittade sätt att skicka över information till fabriker eller uppkopplade system men IT var mest något man gjorde hemma. Vi fick nämligen ta hem gamla datorer från jobbet, och det blev en jobbförmån att ha en dator hemma. Vi flyttade data mellan arbete och hem på disketter.

E-mail växte från att vara ett jobbverktyg och vi pratade privat med vänner och i alt. grupper på internet. POP var något som “alla” visste vad det var, och det hade inget med musik att göra. Porr- och spelbranschen visade vägen för tekniken.

Sen hände något. IT växte upp och det fanns egna IT avdelningar och CIO klev in i ledningsgruppen. IT problemen var ingenting nytt utan något som växt fram och det fanns nu ett monster i källaren som vi försökte göra så gott vi kunde för att hantera. Vår egna support växte upp och blev produktägare och senare tjänsteägare. Supporten flyttade till Indien och att ta betalt på internet var det nya svarta och korta nedladdningstider holy grail.

IT är nu en viktig del av anställningsintervjun. Vad får jag för dator, stationär eller laptop.Jag som var utvecklare fick en stationär för jag behövde så mycket processorkraft. Jag skulle dra runt hela utvecklingsmiljöer lokalt på min dator och ibland hade jag flera datorer. E-mail är ett verktyg som används hela tiden, och man går på möten. Mailpolicy började en del införa och vi börjar prata om den stressida digitala arbetsmiljön.

Vi har dålig överblick och vill att allt ska se ut som Google för att vi är vana att söka. De nya IT titlarna haglar och det är svårt att hänga med vad alla gör. Marknadsavdelningen är mest på webben och lägger ner stora pengar på grafisk design, varumärkeshantering i social media och är mycket irriterade på IT avdelninge för att de är så sega. Intern IT är inte populärt och ses som gamla och trötta. IT avdelningen tittar på resten av företaget och vet inte om de ska skratta eller gråta. Äntligen har resten av företaget vaknat men sjutton vilka krav de ställer. Vi hinner inte med, för allt som fungerade igår ska fungera idag också. Alla ska få välja och ingen tar beslut. Vi får frågor om sånt som verksamheten ska ta beslut om och vi får ta hand om allt möjligt. vi har inte råd att ge alla vad de vill ha och folk tar med sig sin hemmateknik som är mycket vassare än våra saker.

Här är vi nu, med ett gigantiskt arv av grey data (massa data som ingen äger eller vill kännas vid men ändå inte vågar radera och kan vara extremt viktigt), vi har massa gamla system och ett lapptäcke av verktyg. Vi har BYOD (Bring Your Own Device) som en verklighet och alla säger att i molnet finns besparingarna. Molnet är det nya svarta och alla som inte flyttar dit är gamla och trötta.

Låter jobbigt, men vad ska vi göra då?

Jobbigt och jobbigt… Det är vad det är. Vi har vad vi har. Det viktiga är att vi förstår det och förstår vart vi ska. Då blir det lättare med allting. vi kan inte låtsas om att historien inte finns och att det är ett lapptäcke av lösningar. Ingen har medvetet tänkt att det skulle vara såhär och det är alltid lätt att vara efterklok.

Tänk långsiktigt

Sluta att låtsas om att arkiv är töntigt och tråkigt. När vi vågar trycka på raderaknappen visar du både mod och beslutsamhet. Prova det i din mail.

Ge ägarskap

Våga delegera ägarskap på riktigt till de som äger innehållet. Om marknadsavdelningen har sina miljoner power points med tusen tunga bilder så får de äga den. Det är kanske det viktigaste ni har eller en gigantisk dokumentkyrkogård, det vet inte IT. Det vet kanske inte Marknad heller men om de blir ansvariga och får betala på ett eller annat sätt för att äga det kommer det ske förändringar. Ekonomi är också bra på att ha stora arkiv utan att ha full koll på vad som finns i dem.

Tänk relevans

Innan du kan radera bör du tänka på hur det ska återfinnas. Hur ska information taggas? It vet inte det heller utan det vet kommunikation. Finns det ingen? Skapa det området och sätt en ansvarig. Vad kallar vi avdelningarna? Vilka är våra produkter? Vad betyder det när vi säger ‘Garanti’? Vilka roller har vi? Vad ingår i dem? Vad har vi för processer? När det finns någon som ansvarar för dessa frågor så kan vi kategorisera våra saker och hitta dem när vi vill ha dem.

Projektarkiv – hur tänkte vi när vi genomförde det där projektet? Vad var det som vi nu kan se gav frukt av våra 10 senaste projekt?

Kampanjarkiv – vilka kampanjer var framgångsrika? För vårt 10 års jubileum vill vi visa upp lite gamla bilder – var är de?

 

Pia Langenkrans
Följ mig

Pia Langenkrans

Office 365 Ninja at B3IT
Pia har lång erfarenhet av att jobba med IT, molnet och Office 365. Hon har en bakgrund inom programmering och fokus nu är att hjälpa företag att få moderna arbetsplatser.
Pia Langenkrans
Följ mig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *