Hur du använder taggar i Yammer

Att hålla ordning i Yammer är som att försöka strukturera rök. Eller? Använd taggar och grupper på ett smart sätt. Tänk att grupper skulle kunna vara fysiska rum som man skulle vilja gå in i när man har ett problem som bara denna grupp människor kan lösa. Eller en plats du går till för att få en viss typ av information. Använd taggar som du skulle använda ämnen. Vissa ämnen kan du diskutera i flera rum.

 

Omvärldsbevakning / Kundgrupp

Till exempel, ni har en grupp för Omvärldsbevakning där ni lägger upp viktiga artiklar (superbra arbetssätt! Bra jobbat!). Varje internt projekt har en egen grupp, och alla stora kunder har en egen grupp och ni säkert 30 grupper till. Så var lägger man en artikel om att ICA har vunnit ett pris? Jag skulle säga i Omvärldsbevakning taggat med #ICA.

Den som är ansvarig för ICA är givetvis medlem i gruppen ICA och följer #ICA som då kommer att få allt som har med sin kund i sitt flöde.

En person som är expert för IoT placerar artiklar i Omvärldsbevakningsgruppen och när någon taggar #IoT i någon annan grupp får experten en ping. Kanske är det en fråga, kanske är det något häftigt som är bra att ha på radarn.

 

Hantera taggar

Det är inte så svårt. Man klickar på en tagg och kommer till taggens flöde. Du kommer då kunna se allt som är taggat med just den taggen. Om någon har taggat fel kan du ta bort dem, om det saknas taggar kan du lägga till dem. Om någon har stavat fel på en tagg är det i taggens flöde du byter namn på den. Supersmart för att ta hand om olyckliga mellanslag och felstavningar.

 

Blir vi som företag bättre av detta?

Det svåra med taggar är att ha ett jämnt flöde med intressant innehåll som håller just din organisation på rätt köl. Det gör man med awareness och gör det till en del av de vanliga uppgifterna. Du som kundansvarig förväntas att hålla resten av organisationen informerad om vad som händer som är viktigt för kunden och för vår relation med kunden. Du som expert förväntas att dela med dig av viktiga nyheter inom ditt område. Du som processansvarig… du fattar.

Det viktigaste är att komma ihåg att detta är inget du gör när du har tid över. Det här är den delen av kommunikation i jobbet. Har du något fiffigt arbetssätt med Yammer som du kan dela med dig? Gör gärna det i kommentaren.

 

Pia Langenkrans
Följ mig

Pia Langenkrans

Office 365 Ninja at B3IT
Pia har lång erfarenhet av att jobba med IT, molnet och Office 365. Hon har en bakgrund inom programmering och fokus nu är att hjälpa företag att få moderna arbetsplatser.
Pia Langenkrans
Följ mig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *